Kuvassa on ihmisiä istumassa vehreässä puistossa.
 

Blogi

27.05.2020

Vieraskynä: Koska opiskelija ehtii palautumaan?

SAKKI ry harjoittelija Ella Eronen kirjoitti Jaksaa, jaksaa? -blogiin ajankohtaisen tekstin jaksamisesta ja palautumisesta toisen asteen opinnoissa. Näin kesän korvalla lukuvuoden päättyminen ei tarkoita kaikille opiskelijoille pelkkää lomailua ja palautumista opiskelusta, vaan sen aikana osa opiskelijoista tekee töitä seuraavan lukuvuoden rahoittamiseksi tai edistää opintojaan kesäkursseilla. Siksi on tärkeää pohtia, miten opiskeluarjesta voi tehdä itselleen mieluisaa ja miten löytää keinoja palautumiselle?

Vieraskynä: Koska opiskelija ehtii palautumaan?

Opiskelijoiden tunnutaan olettavan olevan jonkinlaisia nykypäivän supersankareita. Opintojen tärkeyttä aletaan painottaa jo hyvin varhain, ja se on toki aivan ymmärrettävää. Ehkä siinä ohessa olisi kuitenkin hyvä painottaa myös sitä, että omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehtiminen on ensisijaisen tärkeää. Kouluttautuminen on sekä yksilön että yhteiskunnan etu, mutta kukaan ei hyödy siitä, että opiskelijoiden hyvinvointi kärsii työtaakan ja paineiden alla. 

Puhutaan siitä, että opiskelijoiden tulisi pitää huolta jaksamisestaan ja järjestää aikaa palautumiselle. Tuntuu, että monesti unohdetaan, että myös meillä opiskelijoilla on kaiken muun ohella tavalliset arjen askareet hoidettavana. Sitkeässä tuntuu olevan myös se käsitys, että koulunkäynti on aivan pala kakkua, ja hei, opiskelijoillahan on kuitenkin lomat! Loma-aika ei kuitenkaan monilla kulu vain voimia keräillessä ja hauskaa pitäessä. Koulutehtävien deadlinet eivät lakkaa lähestymästä loma-aikana, ja monet opiskelijat käyvät lomilla töissä rahoittaakseen elämisensä. Kuitenkin opinnot tulisi suorittaa mielellään hyvin, ja oman hyvinvoinnin kannalta olisi hyvä ylläpitää sosiaalisia suhteita, liikkua sopivasti, syödä hyvin, tehdä itselle mielekkäitä asioita ja huolehtia siitä, että saa tarpeeksi unta. Miten järjestää aikaa palautumiselle, kun vuorokaudesta loppuu tunnit kesken?

Kiireen ja stressin vaikutus ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin on suuri. Tietenkään kaikki stressi ei ole vain pahasta, vaan se myös auttaa meitä toimimaan. Pitkäaikainen, kokonaisvaltainen stressi kuitenkin vain kuormittaa ja aiheuttaa pahimmillaan esimerkiksi fyysisiä oireita ja masentuneisuutta. Koska opiskelijoiden työpöydällä tulee todennäköisesti jatkossakin olemaan enemmän kuin tarpeeksi asioita hoidettavana, lienee parasta keskittyä siihen, miten voisi mahdollisimman paljon helpottaa omaa oloaan ja arkeaan.

Olen itse huomannut, että vapaa-ajan aikatauluttaminen on yhtä tärkeää kuin työskentelyn, mutta siitä ei välttämättä puhuta tarpeeksi. Helposti vapaa-ajalla myös nappaa vain puhelimen käteen ja uppoutuu somen ihmeelliseen - tai vähemmän ihmeelliseen -  maailmaan. Pahimmillaan sosiaalinen media vain lisää kuormitusta ja tekee entistä enemmän hallaa hyvinvoinnille. Muutenkin elämme ajassa, jossa kaikennäköistä informaatiota tulee ovista ja ikkunoista lähes tauotta, joten puhelimen tai muuten vain internetin selailu ei aivan välttämättä ole se paras mahdollinen rentoutumiskeino. Allekirjoittaneelle suuri apu palautumisessa on ollut se, että pohtii, mikä kaikki rentouttaa ja tuottaa itselle hyvää mieltä, ja sen jälkeen rakentaa viikon kalenteri niin, että mieluiselle tekemiselle on varattuna mielellään joka päivälle edes pieni pala aikaa. Itselle mieluisten asioiden tekeminen kasvattaa omaa voimavarojen varastoa ja tuo parhaimmillaan totaalisen hengähdystauon kaikkeen muuhun meneillä olevaan. Vaikka voi tuntua siltä, että aika ei millään riitä mukavien asioiden tekemiseen, kannattaa ajatella sitä sijoituksena omaan hyvinvointiin. Kukaan meistä ei ole oikeasti tehokas koko aikaa, ja jos ei tee aikaa palautumiselle, se todennäköisesti näkyy ennemmin tai myöhemmin oman uupumisen lisäksi työn tuloksissa. 

Kehotankin siis kaikkia tekemään niitä asioita, mistä pitää. Ota kirja käteen puhelimen sijasta, lähde kävelylle metsään, tee käsitöitä, soita ystävälle tai perheenjäsenelle, kokeile jotakin uutta - pääasia on se, että tekeminen tuntuu itsestä hyvältä. Opettele myös olemaan itsellesi armollinen ja kuuntelemaan omaa kehoasi. Jos et jaksa tehdä jotakin tai tuntuu siltä, ettei asiat edisty, on aika ottaa pieni lepotauko. Mennään päivä kerrallaan eteenpäin ja pidetään huolta itsestämme niin hyvin kuin vain voidaan.

 
Yeesi edistää nuorten mielenterveyttä nuorten omia voimavaroja vahvistamalla.

› Lue lisää meistä

 
 
Tilaa Yeesi-postia
 

Uutiskirje

Tilaa Yeesi-postia!

Yeesi-posti on uutiskirje, jolla tiedotamme ajankohtaisista asioista, saavutuksista ja hauskoista tempauksista. Tilaa kirje ja pysyt kärryillä siitä, mitä Yeesissä tapahtuu.

 
Menovinkit
 

ANNA UUSI KEHU

Yeesin Kehugeneraattori

Kehugeneraattori auttaa sinua löytämään uusia tapoja sanoa hyviä asiota toisille. Kehut ovat peräisin yeesin vapaaehtoisilta, opiskelijoilta ja Suomen Kuvalehden artikkelista.

 
 
Uusi kasvo toimistolla: Iida aloitti yliopistoharjoittelun

Blogi

Uusi kasvo toimistolla: Iida aloitti yliopistoharjoittelun

Iida aloitti yliopistoharjoittelun tiistaina ja on mukana toiminnassa kesäkuun loppuun asti.

 
Yeesin tsemppibotti
 

Tsemppaa

Yeesin tsemppibotti

Tsemppibotti tarjoaa kannustusta sinulle sekä ideoita muiden tsemppaamiseen. Tsempit ovat peräisin eri tapahtumissa kohdatuilta nuorilta sekä nuorisoalan ammattilaisilta.

 
 

Seuraa meitä somessa

Facebook Twitter InstagramDiscord
x