Blogi

09.12.2021

Itsemyötätuntoa kaamokseen

Pimeää, kylmää ja märkää. Ties kuinka monetta viikkoa putkeen. Talvi tekee tuloaan – säässä ja ihmisissä. Samaan aikaan koulussa ja työpaikalla työtahti mahdollisesti jopa tiivistyy, mutta miksi?

Itsemyötätuntoa kaamokseen

Syksyn ja talven pimeys voi tuntua monelle haastavalta, kun kesän ja alkusyksyn valoisuus on tiessään. En väitä, että pimeys ei väsyttäisi tai esitä viittä vinkkiä siihen, miten väsymyksen voisi varmuudella taikoa pois – on todettu, että auringonvalon määrä voi vaikuttaa ihmisten jaksamiseen merkittävästi. Pohdiskelenkin sitä, miten voisimme olla itsellemme mahdollisimman itsemyötätuntoisia harmaan sään ja väsymyksen vallitessa? Miten pimeän ajan läpi voisi luovia siten, että se olisi mahdollisimman mukavaa ja lempeää?

On todettu, että pimeänä vuodenaikana valon vähäinen määrä liittyy melko suorasti ihmiskehon biologiaan: unen ja levon tarve kasvaa ja onnellisuushormonia välittyy aivoissa vähemmän pimeämpänä vuodenaikana.  Väsymys voi johtua esimerkiksi siitä, että valon määrän väheneminen häiritsee unirytmiä ja vaikuttaa unenlaatuun. Pimeys myös vaikuttaa eri ihmisiin eri vahvuuksilla: Suomessa pienellä osalla ihmisistä pimeä vuodenaika aiheuttaa vakavia kaamosoireita ja suurella osalla ilmenee lievempiä kaamosoireita. 

Kuten mainitsin edellä, ihmisten energiatasot vähenevät valon määrän pienentyessä. Tuntuu kuitenkin, että ympäröivä yhteiskunta odottaa yksilöiltä tehokkuutta ja suoriutumista läpi vuoden. Olen käynyt lähipiirissäni monia keskusteluja siitä, kuinka ottaen huomioon monella ilmenevän kaamosväsymyksen tuntuu kummastuttavalta olettaa, että pystyisimme toimimaan samalla energiatasolla vuoden ympäri. Tämä on tullut esiin myös tätä tekstiä valmistellessani, kun olen lukenut eri sanoma- ja iltapäivälehtien uutisartikkeleita liittyen kaamosrasitukseen. Useissa teksteissä jaetaan vinkkejä liittyen juurikin siihen, miten voisi olla mahdollisimman energinen ja voittaa väsymyksen pimeänä vuodenaikana. En sano, että tämä olisi mielestäni itsessään huono tavoite. Mielestäni tämä rajaus kuitenkin johdattelee ajattelemaan, että väsymystä ja levon tarvetta ei voisi hyväksyä. Kysymys kuuluu, onko tämä inhimillinen tai realistinen tavoite?

Pimeyteen liittyvää väsymystä tai rasitusta käsiteltäessä esitetään usein vinkkejä liittyen siihen, millä keinoin pimeää aikaa voi tehdä itselleen helpommaksi. Usein mainittuja vinkkejä ovat esimerkiksi kirkasvalolampun hyödyntäminen, vitamiiniensaannista huolehtiminen ja liikunnan harrastaminen. Nämä vinkit ovat hyödyllisiä ja voivat auttaa jaksamisen kanssa pimeänä vuodenaikana. Itsemyötätunnon tietoinen tuominen keskelle pimeintä vuodenaikaa on kuitenkin myös enemmän kuin tarpeellista. (Sama pätee tosin jokaisena muunakin vuodenaikana.)

Mitä voisi tarkoittaa itsensä myötätunnolla kohtaaminen pimeänä vuodenaikana väsymyksen vallitessa? Itsemyötätunnolla tarkoitetaan itsen kohtaamista lempeydellä ja ymmärryksellä kaikissa tilanteissa. Entä jos lähestyisimme ymmärtäväisemmin omaa väsymystämme? Poikkeuksen lukemissani uutisartikkeleissa muodostaa juttu, jossa kyseenalaistetaan suhtautumista perinteisiin kaamosväsymyksen hoito-ohjeisiin. Uutisartikkelissa painotetaan oman jaksamisen kuuntelemista ja esitetään vaihtoehtona oman toiminnan sopeuttamista väsymystilaan. Ajattelen, että voi olla helpottavaa nähdä omien tunteiden ja tarpeiden kulkevan linjassa vuodenaikojen vaihtuessa tapahtuvien muutosten kanssa: luonto lepää kesän jälkeen ja niin teemme mekin.

 

Iloa talveenne!

Yeesin harjoittelija Julia

 

 

Lähteet: 

Itsemyötätunto. Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiö. Haettu täältä: https://www.yths.fi/terveystieto/mielenterveys/itsemyotatunto/ 

Harjumaa, M. (18.10.2019) Kuormitutko kuormituksen hoito-ohjeista? Psykologilla on hyviä uutisia kaamosrasituksen kanssa kamppaileville. Yle Uutiset. Haettu täältä: https://yle.fi/uutiset/3-11013760 

Partonen, T. (07.12.2020) Valoa Synkkyyteen. Terveydeksi! Apteekki. Haettu täältä: https://www.apteekki.fi/terveydeksi/mielessa/valoa-synkkyyteen.html

Partonen, T. Näin selviät pimeästä – vinkit kaamosmasennukseen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Haettu täältä: https://thl.fi/fi/ajankohtaista/kampanjat/voi-hyvin-talvella/nain-selviat-pimeasta-vinkit-kaamosmasennukseen 

Väärämäki, H. (17.11.2015) Pimeys väsyttää useimpia – testaa, kärsitkö kaamosoireita vai onko kyse tavallisesta univajeesta. Helsingin Sanomat. Haettu täältä: https://www.hs.fi/elama/art-2000002863312.html 

 

 
Yeesi edistää nuorten mielenterveyttä nuorten omia voimavaroja vahvistamalla.

› Lue lisää meistä

 
 
Tilaa Yeesi-postia
 

Uutiskirje

Tilaa Yeesi-postia!

Yeesi-posti on uutiskirje, jolla tiedotamme ajankohtaisista asioista, saavutuksista ja hauskoista tempauksista. Tilaa kirje ja pysyt kärryillä siitä, mitä Yeesissä tapahtuu.

 
Menovinkit
 

ANNA UUSI KEHU

Yeesin Kehugeneraattori

Kehugeneraattori auttaa sinua löytämään uusia tapoja sanoa hyviä asiota toisille. Kehut ovat peräisin yeesin vapaaehtoisilta, opiskelijoilta ja Suomen Kuvalehden artikkelista.

 
 
Yeesin Oona jatkaa uusiin seikkailuihin

Blogi

Yeesin Oona jatkaa uusiin seikkailuihin

Olen ollut mukana Yeesissä kauan ja tämä yhteisö on antanut minulle niin paljon. Nyt on kuitenkin minun aikani jatkaa uusiin seikkailuihin ja kiittää kaikesta, mitä näihin vuosiin Yeesissä on mahtunut.

 
Yeesin tsemppibotti
 

Tsemppaa

Yeesin tsemppibotti

Tsemppibotti tarjoaa kannustusta sinulle sekä ideoita muiden tsemppaamiseen. Tsempit ovat peräisin eri tapahtumissa kohdatuilta nuorilta sekä nuorisoalan ammattilaisilta.

 
 

Seuraa meitä somessa

Facebook Twitter InstagramDiscord
x