Fiiliskuva
 

Ajankohtaista

Yeesin oppilaitosvierailijan kevätkausi

Yeesin oppilaitosvierailijan kevätkausi

02.06.2023

Oppilaitosten jäädessä ansaitulle kesälomalle jäävät myös Yeesin oppilaitosvierailut kesätauolle. Mikäs sen parempi aika ottaa pieni katsaus menneeseen kevääseen ja reflektoida tehtyjä vierailuja ja saatuja kokemuksia. Oppilaitosvierailijana toimimisessa ehdottomasti parasta on työn monipuolisuus; ikinähttp://yeesi.synergiafoxy.com/# et tiedä minne työ voi sinut viedä ja millaisia ihania nuoria voit vierailujesi aikana kohdata.

Kirjoittelemassa siis kevätkauden kokemuksista on Turun seudun oppilaitosvierailija Petra. Minuun voit tutustua lisää vaikkapa tästä marraskuun blogijulkaisusta. Vaikka me oppilaitosvierailijat aloitettiin Yeesillä jo viime vuoden puolella, pääsi kausi kunnolla vasta käyntiin ainakin minulla tammikuussa ensimmäisten oppilaitosvierailujen merkeissä. Vierailujen käynnistyttyä on kysyntä kuitenkin ollut kovaa ja tarvetta tällaiselle oppilaitostyöskentelylle selkeästi on.

Mitä on Yeesin oppilaitostyö?

Yeesin oppilaitosvierailut tai työpajailu keskittyy nuorten mielenterveyden edistämiseen niin yksilön, yhteisön, yhteiskunnan kuin kulttuurinkin tasolla. Keskiössä on mielenterveys osana nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja niinpä asiaa käydään läpi nuorten tasolla esimerkiksi mielenterveystaitojen sekä -tekojen muodossa itsemyötätuntoa unohtamatta. Vierailuissa ei keskitytä mielenterveyden diagnooseihin tai häiriöihin vaan erilaisiin konkreettisiin tapoihin ymmärtää ja toteuttaa mielenterveyden edistämistä nuorten arjessa. Työpajoja toteutetaan keskustelevalla otteella eli nuoria kannustetaan jakamaan ajatuksiaan ja kommenttejaan aiheeseen liittyen.

Minulla on ollut nuorten kanssa aivan mahtavia keskusteluja kevään aikana ja on ollut upeaa huomata miten paljon tietoa nykynuorilla on mielenterveydestä ja sen eri ulottuvuuksista. Nuoret ovat myös hyvin tietoisia erilaisista haitallisista yhteiskunnan normeista kuten ylisuorittamisesta ja he aktiivisesti haluavatkin pitää huolta omista voimavaroistaan. Vaikka olen vielä nuori itsekin, huomaan miten tämä positiivinen kehitys on tapahtunut näiden viimeisten kymmenen vuoden aikana, kun olen jo itse ollut poissa koulumaailmasta.

Toisaalta nuoret kokevat ehkä enemmän paineita kuin koskaan. Elämä toteutetaan koulun puristuksissa ja nuorten pitäisi jo tietää entistä aiemmin, mihin he elämässä suuntautuvat. Tähän kun lisätään esimerkiksi sosiaalisen median tuottamat suoritus- ja ulkonäköpaineet ei ihme, että nuorten hyvinvointi kärsii merkittävästi.. Tämä turhautuminen on monesti pajoissa tullut esiin vaikkapa siten, että koulu nähdään mielenterveyden riskitekijänä eli asiana, joka tuottaa riskin omalle mielenterveydelle sen sijaan, että koulu olisi merkityksellinen paikka, joka toimii mielenterveyden ja hyvinvoinnin suojatekijänä. Siksi onkin äärimmäisen tärkeää, että pajat mahdollistavat myös vuorovaikutteisen keskustelun nuorten sekä kouluhenkilöstön kesken, jolloin kehittäviä toimenpiteitä voidaan miettiä yhdessä.

Jopa 400 tavoitettua nuorta

Kevään aikana olen saanut kokonaisuudessaan pitää 25 työpajaa. Joukkoon on mahtunut vierailuja niin isommille kuin pienemmillekin kouluille ja pajojen osallistujat ovat vaihdelleet 13-vuotiaista yläkoululaisista jo aikuisuuden kynnyksellä oleviin 17- ja 18-vuotiaisiin nuoriin. Tärkeää on lähestyä jokaista työpajaa omanaan ja välttää oletuksia, ikinä kun ei voi tietää mitä tulee tapahtumaan ja millaisen yleisön sillä kertaa saat. En tiedä kuinka innolla olisin itse 13-vuotiaana ottanut vierailijan vastaan aamukahdeksalta kylmänä talvipäivänä.

Nuorten kanssa koetut kohtaamiset ovat kuitenkin iästä ja paikasta riippumatta olleet äärimmäisen merkityksellisiä. Vaikkei juuri siinä hetkessä työpajan aiheet ja sisältö tuntuisikaan nuoresta kiinnostavalta, voivat asiat palata mieleen myöhemmin, jolloin asia on noussut ajankohtaiseksi. Jokainen pajan jälkeinen nuorelta saatu “kiitos” tuntuu äärimmäisen palkitsevalta. Erityiskiitosta ovat saaneet työskentelyssä mukana olleet assosiaatio-kortit, joilla olemme yhdessä lähteneet pohtimaan mielenterveyttä ja sen eri ulottuvuuksia.

Saaristolauttoja ja oppilaitoskoiria

Kun hain Yeesin oppilaitosvierailijaksi viime vuoden loppupuolella, en olisi ikimaailmassa osannut arvata minne työ minut veisikään ja kuinka monta kokemusta rikkaampana olisin nyt näin kauden loppuessa. Työpajailun merkeissä olen saanut tutustua paikallisiin kouluihin, joista näin Turkuun opintojen perässä muuttaneena keskisuomalaisena minulla ei aiemmin ollut paljoakaan tietoa. Turun lisäksi olen päässyt vetämään pajoja myös Helsingissä sekä omalla vanhalla lukiollani Jyväskylässä. Työpajaillessa olen myös tavannut oppilaitoskoiria sekä nauttinut monet monet pullakahvit opehuoneessa opetushenkilöstön kesken. Yksi ikimuistoisimmista pajailuista tapahtui Velkuan koululla, jonne piti matkustaa saaristolautalla. Tämä pieni saaristokoulu hurmasi minut kokonaan, luokkahuoneita koristivat paikallisen puusepän veistämät eläinveistokset ja ikkunasta ihailtiin merimaisemaa.

Oppilaitostyö on kehittänyt minua monella eri tapaa. Olen oppinut entistä enemmän mielenterveyden järjestökentästä, nykynuorten elämästä ja sen monimutkaisista rakenteista sekä lisännyt ymmärrystäni ihmisten kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Olen myös kehittänyt ammatillisia pätevyyksiäni, opinnoissani keskityn hyvinvointia tukevaan kieleen ja sen ilmenemismuotoihin erilaisissa viestintätilanteissa. Työpajoissa olen päässyt käyttämään näitä taitojani nuorten parissa. Kaikista tärkeimpänä, olen saanut toimia arvojeni mukaisessa toiminnassa eli nuorten mielenterveyden edistämisessä. Kiitos vielä Yeesille työpajojen mahdollistamisesta.

Ja nyt, kuten sanoisin nuorille pajan päätteeksi, sillä on väliä, miten sä voit ja muistakaa nukkua!

-Petra Karjalainen

Lisätietoa

Jos kiinnostuit vierailuista ja haluat tietää niistä lisää, lähetä sähköpostia osoitteeseen vierailut@yeesi.fi.